لوله مانیسمان A106

لوله ASTM A106 ،که مطابق با استاندارد ASME با عنوان S/A 106 شناخته میشود، لوله فولادی بدون درز بوده که برای کار در دمای بالا به صورت منحصر به فرد طراحی و ساخته شده است.
لوله مانیسمان A106

لوله مانیسمان A106

نوعی لوله فلزی از جنس کربن استیل (فولادی)، استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) یا فولاد آلیاژی است که در فرآیند تولید از میان تهی کردن شمش توپر فولادی (Billet) ساخته می شوند. این کار توسط سمبه ای حفره ای درون میله ی سرخ شده از حرارت انجام می شود. محصول نهایی لوله مانیسمان به صورت هیدرواستاتیک تست شده و بازرسی می شود و در صورت لزوم پوشش داده می شود. این لوله ها هیچ گونه درزجوشی بر روی خود ندارند. بر روی سطوح لوله‌های مانیسمان از یک لایه پوشش لاکی استفاده می‌شود که در صورت نیاز به گالوانیزه کردن، استفاده از عملیات سند بلاست (شن‌ زنی) روی سطوح ضروری می‌شود. اولین شخصی که ایده تولید لوله بدون درز را در ذهن خود پروراند فردی به نام مانیسمان در سال ۱۸۸۶ در کشور آلمان بود.

همانطور که گفته شد لوله مانیسمان یا بدون درز به هیچ گونه جوشکاری احتیاج ندارد همین امر سبب افزایش مقاومت این لوله خصوصا مقاومت در برابر خوردگی می شود. این لوله ها مقاومت مکانیکی بالایی نیز دارد و فشار بیشتری نسبت به لوله های دارای درز جوش تحمل می کنند. لوله های مانیسمان با دیواره ضخیم تر مقاومت حرارتی بالاتری دارند.

لوله‌های درزدار (Welded Pipe) از طریق جوشکاری ورق فولادی تولید می شود، به همین دلیل این لوله‌ها توانایی رفع نیاز در صنایع با فشار بالا مانند صنایع پالایشگاهی، انتقال نفت و گاز، سیلندرهای هیدرولیک، مبدل های حرارتی، دیگ های بخار و بویلرها و صنایع خودروسازی را ندارند. به همین دلیل در بخش‌های فشار بالای صنعت از لوله‌های بدون درز استفاده می شود که به دلیل نداشتن درز جوش که بهترین مکان برای ایجاد نشت، خوردگی و ترک محسوب می‌شود، در برابر فشار مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.

مشخصات فنی لوله بدون درز (مانیسمان)

این لوله ها طبق استاندارد متریالی ASTM A106 و ASTM A53 و Gr B API 5L تولید شده و همچنین استاندارد ابعادی لوله مانیسمان ASME B36.10 و ASME B36.19 می باشد. ASME B 36.10 برای لوله های Carbon Steel و ASME B 36.19 برای لوله های Stainless Steel به کار برده می شوند. سایز لوله های فولادی بدون درز از ۱/۸ اینچ (۱۰.۳ میلی متر) تا ۲۴ اینچ (۶۱۰.۴ میلی متر) می باشد.

برای بیان ضخامت لوله های مانیسمان از رده (Schedule) یا روش وزنی استفاده می شود که شامل رده ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰، ۱۶۰ و یا رده STD ،XS و XXS می شوند.

STD به معنی Standard (استاندارد) می باشد.

XS به معنی Extra Strong (سنگین) می باشد.

XXS به معنی Double Extra Strong (فوق سنگین) می باشد.

لوله کربن استیل بدون درز A106

این لوله ها طبق استاندارد ASTM A106 یا ASME SA106 ساخته می شوند و در محیط هایی مورد استفاده قرار می گیرند که دما و فشار سیال بالا باشد. بیشترین کاربرد این نوع از لوله های مانیسمان در صنعت پتروشیمی، پالایشگاه و ساختمان می باشد.

انواع لوله مانیسمان A106

  • لوله کربن استیل بدون درز ASTM A106 Gr A – لوله فولادی مانیسمان A106 گرید A: این لوله حدود ۰.۲۵ درصد کربن دارد.
  • لوله کربن استیل بدون درز ASTM A106 Gr B – لوله فولادی مانیسمان A106 گرید B: پرکابردترین گرید لوله مانیسمان A106 است و دارای حدود ۰.۳ درصد کربن می باشد. این لوله ها استحکام بیشتری دارند. جوش پذیر هستند و الزامات محیط خورنده را دارند. (NACE)
  • لوله کربن استیل بدون درزASTM A106 Gr C – لوله فولادی مانیسمان A106 گرید C: این لوله ها دارای ۰.۳۵ درصد کربن می باشد. ترد اند و دارای کمترین کاربرد در صنعت می باشند.

جهت اطلاع از آخرین موجودی و قیمت لوله مانیسمان A106 با کارشناسان فولاد اصفهان تماس بگیرید.

ایمیل

info@fooladesfahan.com

با ما در تماس باشید

031-32502621

031-32503803

09131005042

انبار شاهپور جدید

استان اصفهان، اصفهان، خیابان امام خمینی، خیابان شهید زرین، روبروی سنگ شهریار، سوله سفید رنگ

دفتر مرکزی

اصفهان، خیابان پروین، روبروی پارک کوهسار، مجتمع برنا5، طبقه اول، واحد 2