قوطی و پروفیل

پروفیل ها مقاطع فولادی تولید شده از شمش فولادی می باشند که به نوعی می توان گفت تمامی مقاطع فولادی را در بر میگیرد. در یک حالت کلی پروفیل های فولادی را به دو دسته پروفیل باز و بسته تقسیم بندی می کنند.
قوطی و پرفیل

قوطی و پروفیل

قوطی چیست؟

قوطی های فلزی در واقع پروفیل هایی به شکل چهارگوش تو خالی یا به اصطلاح جعبه مانند بوده که به نام قوطی در صنعت درب و پنجره سازی،ساخت و ساز ساختمان و… کاربرد دارد.

به قوطی های فلزی باکس(Box)نیز گفته می شود.در تعریفی دیگر می توان قوطی های فلزی را اینگونه معرفی کرد:پروفیل هایی با مقطع مربع و یا مستطیل که به صورت توخالی هستند را قوطی می نامند.

قوطی های فلزی بر حسب مواد اولیه یا متریالی که در ساخت آنها نقش دارند به انواع مختلفی نظیر قوطی استیل،آهنی،آلومینیومی و… تقسیم بندی می شوند؛ولی پر کاربرد ترین آنها را می توان قوطی های آهنی معرفی کرد.از قوطی استفاده های زیادی در صنایع مختلف به عمل می آید.

تولید و ساخت قوطی های فلزی معمولاً به روش نورد سرد صورت می گیرد.مراحل ساخت این مقاطع فلزی به این صورت است که در مرحله اول رول ورقه ها  به وسیله قیچی به نوارهای نازکتر  برش داده می شود و سپس با ورود به  دستگاه فرمینگ  و رو به رو شدن با فشار هایی که از جوانب وارد می شود به لوله تبدیل می شود. سپس با عبور از غلطک های سایزینگ، شکل قوطی را به خود می گیرند.

جوش پذیری خوب،تنوع بالا،کیفیت سطحی زیاد،قابلیت شکل و فرم پذیری بالا و کاربری آسان را می توان از عمده دلایل استفاده از این مقاطع فلزی در صنایع مختلف عنوان کرد.

اگر بخواهیم کاربری هایی که از قوطی های فلزی می شود را به طور خلاصه بیان کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت حمل و نقل عمومی
  • صنعت خودروسازی
  • تولید ابزار آلات و لوازم پزشکی
  • تولید لوازم و وسایل ورزشی
  • تولید اسباب و وسایل آموزشی و کمک آموزشی
  • ساخت لوازم خانگی
  • تولید وسایل و لوازم تفریحی
  • صنایع ساختمان سازی و عمرانی

پروفیل چیست؟

پروفیل ها در واقع مقاطع فلزی هستند که در صنایع مختلف بالاخص صنعت ساختمان سازی برای ساخت قاب های درب و پنجره ها و… کاربرد فراوانی دارند.پروفیل ها به طور کلی به دو دسته باز و بسته تقسیم می شوند.پروفیل های بسته شامل لوله،قوطی،پروفیل  Pvc و مهم ترین و پرکاربردترین آن ها یعنی قوطی های درب و پنجره می شوند.نوع باز پروفیل شامل تسمه،تیرآهن،نبشی،ناودانی و میلگرد می باشد.

در تقسیم بندی دیگر،پروفیل ها را در دو دسته ی پروفیل سبک و پروفیل سنگین قرار می دهند.

ویژگی های پروفیل سنگین چیست؟

پروفیل های سنگین به دو صورت صنعتی و ساختمانی موجود هستند.این نوع پروفیل با ورق هایی با ضخامت۱.۵میلی متر به بالا تهیه شده و مقطع این نوع پروفیل به صورت مستطیل یا مربع است.

خصوصیات اصلی پروفیل اصلی شامل قابلیت جوش پذیری بسیار خوب،مقاومت پیچشی و خمشی و برخورداری از سختی سطح می شود.ویژگی های این نوع پروفیل موجب تا از این نوع پروفیل در ساخت شاسی های ماشین آلات سنگین،ساخت دستگاه های صنعتی،ساخت ستون درب و پنجره ها استفاده شود؛در واقع می توان گفت پروفیل های سنگین برای مصارفی که نیاز به مقاومت بالا در برابر فشار وزن دارند مناسب است،چرا که این نوع پروفیل از قابلیت تحمل وزن و فشار بالا برخوردار است

 پروفیل سبک چیست؟

پروفیل های سبک با استفاده از ورق های روغنی با ضخامت کمتر از ۱.۵میلی متر تولید می شوند.این نوع پروفیل با روش نورد سرد تولید می شوند،پروفیل های سبک را اصطلاحاً پروفیل مبلی نیز می نامند.از پروفیل های سبک به علت داشتن ویژگی هایی همچون کیفیت بالای سطح،دقت بالای ضخامت و ابعاد،برخورداری از ظرافت بالا نسبت به سایر انواع پروفیل، دارا بودن تنوع بالا،قابلیت چکش خواری و فرم پذیری مناسب و  برخورداری از قابلیت آبکاری استفاده های گسترده ای به عمل می آید.از پروفیل های سبک در موارد زیر استفاده می شود:

صنایع خودرو سازی،ساخت اگزوز،لوازم خانگی،صندلی و مبلمان و ساخت دوچرخه

تفاوت میان پروفیل های سبک و پروفیل سنگین:

بنابر  توضیحاتی که پیشتر به آن ها اشاره کردیم،می توان به تفاوت میان پروفیل های سبک و سنگین پی برد.از جمله این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نخستین تفاوت میان این دو نوع پروفیل را می توان ورق های به کار رفته در تولید پروفیل های سبک و سنگین عنوان کرد.همانطور که پیشتر گفته شد پروفیل های سبک از ورق های روغنی و نوع سنگین آن به وسیله ورق سیاه تولید می شود.

از دیگر تفاوت های میان پروفیل سبک و سنگین می توان به تفاوت میان ضخامت این دو نوع پروفیل اشاره کرد؛پروفیل سبک به پروفیل هایی با ضخامت کمتر از ۱.۵میلی متر و پروفیل سنگین به پروفیل هایی با ضخامت بالای ۱.۵‌میلی متر گفته می شود.

همچنین پروفیل های سبک به وسیله فرایند نورد سرد و نوع سنگین آن به وسیله فرایند نورد گرم تولید می شود.

پروفیل های سنگین به دلیل ویژگی منحصر به فردشان در تحمل فشار کاربردهایی متمایز نسبت به پروفیل های سبک دارند.

جهت اطلاع از آخرین موجودی و قیمت قوطی و پروفیل با کارشناسان فولاد اصفهان تماس بگیرید.

ایمیل

info@fooladesfahan.com

با ما در تماس باشید

031-32502621

031-32503803

09131005042

انبار شاهپور جدید

استان اصفهان، اصفهان، خیابان امام خمینی، خیابان شهید زرین، روبروی سنگ شهریار، سوله سفید رنگ

دفتر مرکزی

اصفهان، خیابان پروین، روبروی پارک کوهسار، مجتمع برنا5، طبقه اول، واحد 2