ورق ضد سایش برند دیلیدور

ورق ضد سایش، ورقی فولادی است که در حالت نورد ساخته میشود. ورق ضد سایش، ورق هاردوکس از تولیدات کشور آلمان می باشد که توسط فولاد اصفهان عرضه می گردد.ورق ضد سایش در انواع معادن از جمله معدن سنگ و در زمینه هایی چون حمل مواد و ساخت و ساز به کار می رود.
ورق دیلیدور

ورق ضد سایش برند دیلیدور

ورق دیلیدور (DILLIDUR) از انواع ورق ضد سایش یا فولاد ضد سایش (Abrasion Resistant Steel) است که در بین فعالان در این حوزه به AR هم معروف است. این ورق ها توسط شرکت آلمانی Dillinger با بیش از ۵۰ سال سابقه تولید می شوند.

 

با اینکه فولاد ذاتا نسبت به سایش و ساییدگی مقاومت بالایی دارد اما برخی مواقع بسته به حوزه فعالیت کاری نیاز به مقاومت بسیار بیشتری است. به همین دلیل ورقه های فولادی ضد سایش از طریق آلیاژ شدن فولاد با کربن بالا و سایر عناصر به نسبت های گوناگون تولید می شوند. یکی از پرکاربردترین نمونه آن ورق ضد سایش دیلیدور است که در این مطلب به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

استعلام قیمت ورق دیلیدور

انواع ورق دیلیدور

ورق ضد سایش دیلیدور در گرید و مدل های مختلفی تولید می شوند که بستگی به درصد کربن و سایر عنصرهای سازنده آن دارد. هر کدام از این مدل ها با درجه سختی (برحسب برینل) و چقرمگی خاص خود را دارند و اساسا همین تفاوت ها باعث کاربردهای مختلف و متنوع آنها شده است.

 

ورق فولادی دیلیدور از لحاظ درصد کربن به سه دسته تقسیم بندی می شوند. تیپ V با درصد کربن پایین بوده و ساختار آن مارتنزیتی است. درصد کربن پایین به معنای چقرمگی بالاست. اما نوع L از لحاظ چقرمگی و درصد کربن در حالت متوسط قرار دارند. ساختار شیمیایی آنها بینیتی است. نوع C کمترین میزان چقرمگی و در نتیجه بیشترین میزان درصد کربن را دارد.

 

به طور کلی هر یک از مدل های گفته شده تیپ های مختلفی دارند اما بهترین و پرفروش ترین تیپ های ورق دیلیدور عبارتند از:

  • ۲۷۵C
  • ۳۲۵L
  • ۴۰۰V
  • ۴۵۰V
  • ۵۰۰V

در صنایع مختلف برحسب ویژگی های مختلفی مثل درجه سختی، تورق پذیری، مقاومت در برابر تشکیل ترک و گسترش آن، جوش پذیری، ظرفیت تولید نورد سرد، ظرفیت تولید نورد گرم، ماشین کاری، درجه سختی یا تافنس و بهره وری اقتصادی، یکی از این تیپ های ورق فولادی را اعلام می کنند. در ادامه ضمن آشنایی با ویژگی های کلی، مقایسه ای هم بین گریدهای ورق دیلیدور خواهیم داشت.

گریدهای مختلف ورق دیلیدور

ویژگی های کلی ورق و آشنایی با سیستم سایشی

همانطور که گفتیم در برخی صنایع، تجهیزات و ماشین آلات باید مقاومت بسیار بالایی نسبت به ساییدگی داشته باشند. به همین دلیل این نوع وسایل و تجهیزات از ورق های ضد سایش مثل دیلیدور ساخته می شوند. از جمله تجهیزاتی که با ورق های دیلیدور ساخته می شوند می توان به خطوط منتقل کننده سیالات و مواد، سیلوها، مخازن مختلف، تیغه ها و اره های بزرگ در صنایع برای برشکاری، شاول ها و غیره اشاره نمود.

 

ورق دیلیدور مشابه با سایر ورقه های فولادی انواع مختلف دارد. تصمیم گرفتن در مورد نوع و گرید آن کاملا بستگی به شرایط محیط کاری و استانداردهای تعریف شده دارد. اما قبل از اینکه به مقایسه انواع مختلف ورق های ضد سایشی دیلیدور بد نیست با مفهوم سیستم سایشی و نقش این نوع ورق ها آشنا شوید.

 

هر سیستم سایشی صرف نظر از نوع ورق فولادی ضد سایشی دیلیدور که در آن به کار رفته از ۴ بخش تشکیل شده است:

 

  • بخش فعال (Active Body): بخش فعال در هر سیستم سایشی به قسمت ها یا موادی می گویند که باعث ایجاد ساییدگی می شوند.

 

  • بخش غیر فعال (Passive Body): این بخش در واقع قسمتی از سیستم یا تجهیزات هستند که مواد ساینده روی آنها اثر می گذارند.

 

  • بخش همراه ثانویه (Accompanying Secondary): این قسمت از سیستم سایشی حاوی موادی مابین یا ترکیبی از فعال و غیر فعال است مثل اسید، هوا و غیره که باعث ساییدگی می شوند یا به مرور زمان خودشان تأثیر می پذیرند.

 

  • محیط اطراف (Environment): به محیطی که سیستم سایشی در آن فعالیت دارد، محیط اطراف یا بستر کاری می گویند مثل رطوبت، دما و خشکی هوا.

 

اکنون نوبت به بررسی دقیق ویژگی ها و مقایسه گریدها یا تیپ های مختلف ورق دیلیدور می رسد. شاید بتوان مهمترین ویژگی این نوع ورق ها را تناسب عالی بین مقاومت بالا در برابر سایش و کار پذیری عالی است. کار پذیری عالی به معنای استفاده از این ورق های ضد سایش در صنایع کاری مختلف است. همین ویژگی به تنهایی باعث صرفه جویی در مصرف مواد اولیه و هزینه های پردازش و فرایندهای مختلف می گردد.

 

برای اینکه بتوانید از روی ویژگی های ورق دیلیدور در گریدهای مختلف بهتر و سریعتر تصمیم بگیرید که کدام یک برای صنعت کاری شما مناسبتر است جدولی را تهیه کرده ایم. خصوصیات و ویژگی های هر یک از ورق های دیلیدور نشان داده شده براساس ضخامت کمتر از ۲۵ میلیمتر هستند و صرفا جهت راهنمایی هستند.

تولید گریدهای ورق دیلیدور

با این حال با افزایش ضخامت و قطر ورق دیلیدور، ویژگی های هر کدام از تیپ ها تفاوت چندانی نخواهد کرد. توجه شما را به این جدول جلب می کنیم:

گرید          

        

ویژگی ها

۲۷۵ C

۳۲۵ L

۴۰۰ V

۴۵۰ V

۵۰۰ V

مقاومت به سایش

مقاومت به سایش

خوب

عالی

عالی

خیلی عالی

جوش پذیری

نامناسب

خوب

خیلی عالی

عالی

خوب

ظرفیت شکل پذیری در دمای پایین

نامناسب

خوب

خیلی عالی

عالی

خوب

ظرفیت شکل پذیری در دمای بالا

عالی

عالی

نامناسب

نامناسب

نامناسب

قابلیت ماشین کاری

عالی

عالی

عالی

خوب

نامناسب

تافنس یا درجه سختی

نامناسب

خوب

عالی

خوب

-

با توجه به این جدول که گریدهای پرکاربرد ورق دیلیدور از لحاظ خصوصیات و ویژگی های حیاتی با یکدیگر مقایسه شده اند، امکان انتخاب و سفارش بهترین گرید به سادگی امکان پذیر است. به دلیل همین ویژگی هاست که مقاومت در برابر سایش دیلیدور در مقایسه با استیل یا فولاد معمولی، ۵ برابر است.

 

با تهیه ورق دیلیدور، طراحان و مهندسین در صنایع مختلف برای ساخت ماشین آلات و ابزارهای مختلف، کار بسیار ساده تری خواهند داشت و می توانند به مواردی دست پیدا کنند که تا قبل از این دشوار بود.

ورق دیلیدور گرید 400 V

کاربردها

کاربرد ورق دیلیدور را تا حد زیادی توضیح دادیم. واضح ترین توضیح در مورد کاربرد این نوع ورق های فولادی آلیاژی مربوط به ویژگی شاخص ضد سایش بودن آنهاست. به همین دلیل باید انتظار داشت که از این ورقه ها در ساخت قطعات، تجهیزات و ماشین آلاتی استفاده می کنند که در یک سیستم سایشی در جهت افزایش طول عمر و مقاومت آنها در برابر سایش نقش ایفا می کنند.

بر همین اساس یکی از پرکاربردترین ورق های فولادی ضد سایش در صنایعی مثل خودروسازی، ساخت ماشین آلات، حمل و نقل، بزرگراه سازی، کارخانه سیمان و فولاد، تجهیزات مورد نیاز برای گود برداری، معادن و غیره، همین ورق دیلیدور می باشد.

 

ضمنا همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید هر کدام از گریدها توانایی و قابلیت های خاص خود را دارند. ضخامت این ورقه ها از بین ۸ تا ۲۰۰ میلیمتر متغیر می باشد. ضمنا بد نیست بدانید که این ورق ها در حالت آلیاژی، مقاومت جوشکاری و برشکاری بسیار بهتری دارند.

 

 

قیمت ورق دیلیدور

کارخانه فولاد اصفهان بیشتر از یک دهه در صنعت فولاد کشور فعالیت دارد و اکنون یکی از بهترین تأمین کنندگان کشور محسوب می شود. با توجه به کاربرد گسترده و ویژگی های مختلف ورق ضد سایش در صنایع گوناگون و حضور نمونه های خارجی فراوان، شرکت فولاد اصفهان تصمیم به تامین و فروش فولاد از نوع بهترین ورق ضد سایش یعنی دیجی آلوم گرفت.

 

در حال حاضر ورق دیلیدور به عنوان یکی از بهترین نمونه های ورق ضد سایش در گریدهای مختلف توسط ما تولید می گردد. شما مشتریان گرامی می توانید برای اطلاع پیدا کردن از تعرفه ها و پروسه و زمان تحویل، با شماره تلفن های کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

 

برگرفته از:

oakleysteel.co.uk

steelblinds.com

ایمیل

info@fooladesfahan.com

با ما در تماس باشید

031-32502621

031-32503803

09131005042

انبار شاهپور جدید

استان اصفهان، اصفهان، خیابان امام خمینی، خیابان شهید زرین، روبروی سنگ شهریار، سوله سفید رنگ

دفتر مرکزی

اصفهان، خیابان پروین، روبروی پارک کوهسار، مجتمع برنا5، طبقه اول، واحد 2