فولاد ضدسایش هاردوکس HARDOX

ورق های ضد سایش در زمینه هایی مانند معدن، معدن سنگ، نوار نقاله، حمل مواد و ساخت و ساز به کار می رود.

فولاد ضدسایش هاردوکس HARDOX


فولاد ضدسایش هاردوکس HARDOX

معرفی اجمالی

فولاد هاردوکس، نوعی فولاد بسیار مقاوم در برابر سایش (wear-resistant) است که اولین بار در سال ۱۹۷۴، توسط شرکت سوئدی SSAB تولید و به سراسر جهان صادر شد. در ابتدا به دلیل خاصیت ضد سایش فولاد هاردکس ، کمپانی‌هایی که با جمع‌آوری سنگ و ماسه سر و کار داشتند، به شدت به این فولادها علاقه‌مند شدند. البته این روایت تاریخی به این معنی نیست که امروزه دیگر فولاد هاردوکس در این زمینه کاربرد ندارد. امروزه ورقه‌هایی که از این نوع فولاد تولید می‌شوند، در بدنه باکت (Bucket) جرثقیل‌ها و ابزارهایی که در معرض سایش هستند، بیشترین استفاده را دارند.

به عقیده بسیاری از صنعت‌گران، این فولاد جایگزین متریال‌های سنتی ساخت تجهیزات، نظیر St37 و Ck45 است. فولاد هاردوکس در صنایع ساختمانی و غیر ساختمانی به خواص زیر شناخته می شود:

  • چقرمگی زیاد
  • یک‌نواختی سطح
  • استحکام و سختی بالا (حتی در دماهای بسیار پایین)
  • داکتیلیته (شکل‌پذیری) بالا
  • سبک وزن تر بودن نسبت به دیگر انواع فولاد
  • خواص جوشکاری و ماشین‌کاری بسیار خوب
  • خواص ضد خوردگی مطلوب

انواع مختلف فولاد هاردوکس

معمولا این نوع فولاد به صورت های هاردوکس ۴۰۰ و ۴۵۰ و ۵۰۰ و ۵۵۰ و ۶۰۰ در بازار موجود است. در ادامه این گرید (grade) ها را معرفی می‌کنیم.

  • Hardox 400 : فولاد هاردوکس ۴۰۰ در صنایع سیمان، حفاری و استخراج نفت، معادن، ابزارهای دارای لبه برش، خردکن ها، تیغه ها، نوارهای نقاله سنگین، بلدوزرها و کلیه مواردی به کار می‌رود که به یک متریال با سختی ، ضربه پذیری و مقاومت به سایش بالا نیاز داشته باشیم. برای تولید این فولاد با اعمال کوئنچ و تمپر در گستره دمایی لازم، سختی ۳۷۰ تا ۴۰۰ برینل (HBW) حاصل می‌گردد.
  • Hardox 450 : ورق‌ها و پِلِیت (Plate) های فولادی هاردوکس ۴۵۰ بسیار مقاوم در برابر انقباض و سایش‌اند و عموماً دارای عمر زیاد و قابلیت جوش و اتصال پذیری بالایی هستند. با افزایش سختی برینل در فولاد هاردوکس ۴۵۰ در محدوده ۴۲۵ تا ۴۷۵، عمر قطعات نسبت به هاردوکس ۴۰۰، ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.
  • Hardox 500 : سختی فولاد هاردوکس ۵۰۰ برای ورقه‌هایی با ضخامت ۴ -۳۲ میلی‌متر در گستره ۴۷۰ تا ۵۳۰ برینل است؛ برای ورقه‌هایی با ضخامت ۳۲ تا ۱۰۳ میلی‌متر نیز در محدوده ۴۵۰ تا ۵۴۰ برینل. کاربرد اصلی این نوع فولاد هاردوکس در سنگ‌شکن‌های حفاری است. همچنین قابلیت جوشکاری فوق العاده‌ای در میان انواع مختلف فولاد دارد.
  • Hardox 550 : این نوع ورقه‌های فولای با دارا بودن سختی در محدوده ۵۷۵-۵۲۵ برینل، کاربردهای گسترده‌ای در صنایع ساخت و ساز شهری مانند زیربناسازی و احداث خطوط مترو دارد.
  • Hardox 600 : فولاد هاردوکس ۶۰۰ دارای استحکام بسیار بالا، چقرمگی و شکل‌پذیری مطلوب و مقاومت در برابر ضربه‌ی بسیار خوبی است. این فولاد در سطح بین المللی به «فولاد ضد سایش کیفیت بالا» (high-quality abrasion-resistant steel) منسوب است. برخلاف هاردوکس‌ های دیگر، این نوع فولاد بیشتر به عنوان پوشش به همراه فولادهای دیگر به کار گرفته می شود.

مشخصات متالورژیکی و مکانیکی

در جدول زیر می توانید عناصر شیمیایی تشکیل دهنده انواع مختلف ورق هاردوکس را مشاهده کنید.

composition

مشخصات شیمیایی گریدهای مختلف ورق هاردوکس

در جدول زیر مشخصات مکانیکی انواع مختلف ورق هاردوکس را مشاهده کنید.

mechanical properties

جهت اطلاع از آخرین موجودی و قیمت ورق ضدسایش هاردوکس با کارشناسان فولاد اصفهان تماس بگیرید.

ایمیل

info@fooladesfahan.com

با ما در تماس باشید

031-32502621

031-32503803

09131005042

انبار شاهپور جدید

استان اصفهان، اصفهان، خیابان امام خمینی، خیابان شهید زرین، روبروی سنگ شهریار، سوله سفید رنگ

دفتر مرکزی

اصفهان، خیابان پروین، روبروی پارک کوهسار، مجتمع برنا5، طبقه اول، واحد 2