ورق ضد سایش دوروستات

ورق دورستات (Durostat) از دسته ورق های ضد سایش است که محصول شرکت وستالپین (Voestalpine) اتریش می باشد. ورق ضد سایش دوروستات در سه گرید 400، 450 و 500 عرضه میشود.

ورق دورستات (Durostat) یکی از محصولات تجاری شرکت اتریشی وستالپاین (Voestalpine) است. این ورقه های فولادی یکی از چندین نوع فولاد ضد سایش به شمار می روند که این شرکت توانسته یکی از بهترین و معروف ترین ورقه های فولادی ضد سایش جهان را با درجه کیفیت بسیار بالا و کاربردهای مختلف تولید نماید.

 

با توجه به اینکه از این ورقه ها در داخل کشور برای پروژه های مختلف استفاده می گردد و در صنایع ساخت فولاد به طور کامل شناخته شده است، تصمیم داریم اطلاعات جامعی در خصوص این محصولات ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

ورق دورستات از نوع ورق فولادی ضد سایش

آشنایی با ورق دورستات، ورق فولادی بسیار مقاوم در کلاس جهانی

این ورق از بالاترین درجه سختی یا تافنس (Toughness) در بین انواع فولاد ضد سایش برخوردار است. با توجه به درجه سختی برینل ۴۰۰ تا ۶۰۰، مقاومت عالی در برابر فشار مکانیکی و سطح سایشی دارد.

 

این نوع ورقه ها چقرمگی بسیار بالایی در دمای پایین دارند و جوش پذیری (Weldability) بسیار خوبی از خود نشان می دهند. جوش پذیری عالی به معنای این است که با وجود ضخامت پایین ورقه ها، نیازی به پیش گرمایش جهت جوشکاری نیست.

 

سختی ورق های دورستات بنابر عقیده بسیاری از شرکت های فعال و معتبر در صنایع فولاد، به الماس تشبیه شده است به همین دلیل کاربرد آن بیشتر در مواردی است که درجه سختی و فاکتورهای محیطی شدید و خاص وجود داشته باشند.

 

با توجه به ویژگی های گفته شده دور از انتظار نیست که ماندگاری و دوام بالایی برای ورقه ضد سایش دورستات متصور شویم به نحوی که در اثر مصرف طولانی در گذر زمان، دچار پوسیدگی و فرسودگی نخواهند شد.

 

از دیگر ویژگی های ورق فولادی دورستات می توان به ماشین کاری (Machinability) آنها نام برد که سازگار با دستگاه های مختلف تولید و پرداخت کاری می باشند. فولادهای ضد سایش دورستات تنها ورقه های فولادی ضد سایش تولید شده تحت فرایند کوئنچینگ معمولی (Conventional Quenching یا CQ) هستند.

 

پس از تولید نیز این ورقه ها نیازی به ترمیم کاری و رنگ آمیزی ندارند در نتیجه خط تولید آنها سرعت بالا و هزینه کمی دارد. در ادامه ضمن بررسی کاربردهای مختلف ورق های دورستات، به بیان ویژگی ها نیز خواهیم پرداخت.

خرید ورق دورستات

کاربرد ورق دورستات

طبق کاتالوگی که در سایت شرکت اتریشی دورستات موجود است، کاربردهای فراوانی برای این نوع ورقه ها ذکر شده که نشان دهنده کاربردپذیری بسیار بالا و کیفیت ساخت فوق العاده آنهاست. در ادامه به مواردی که توسط این شرکت اعلام شده اشاره می کنیم:

۱. ماشین های لایروبی
۲. سطل لودر
۳. ناودان ها
۴. بده کمپرسی
۵. ماشین های برف روبی
۶. ماشین آلات بارگیری و نقل و انتقال
۷. سوپر استراکچرهای کامیون
۸. محفظه های نگهداری آهن آلات و فلزات قراضه و اوراقی
۹. صنایع معدن
۱۰. صنایع تولید سیمان
۱۱. ماشین آلات کشاورزی

و غیره.

 

ورق دورستات به حدی با کیفیت تولید شده که به عقیده بسیاری از تولیدکنندگان خارجی ورقه های فولادی ضد سایش، توانسته فراتر از حد استانداردهای بین المللی جهت اندازه گیری مقاومت در برابر سایش عمل کند و مفاهیم جدیدی را پایه گذاری کند.

 

اما برای اینکه بیشتر با این ورقه ها و خصوصیات آنها آشنا شوید، در ادامه ویژگی های شاخص آن را معرفی خواهیم کرد که در سایت رسمی این شرکت موجود است تا بتوانید با خیالی آسوده به آن استناد کنید.

ورق دورستات ضد سایش

ویژگی ها و خصوصیات ورق دورستات

همانطور که تا الان متوجه شدید، ورق های فولادی دورستات یکی از با کیفیت ترین محصولات در دنیا هستند که این مورد را مدیون ویژگی ها و خصوصیات خاص آن می باشند. در ادامه با این موارد شما را آشنا می کنیم:

 

۱. این نوع ورقه های فولادی در گریدهای مختلف با درجه سختی گوناگون تولید می شوند تا سازندگان و فعالان صنایع بتوانند برحسب نیاز و اهداف تولیدی خود از بهترین نوع استفاده کنند.

از طرفی همین عامل باعث شده تا ضمن سازگاری با شرایط کاری مختلف، در سخت ترین و پیچیده ترین شرایط هم مقاومت عالی از خود نشان دهند. به طور خلاصه ماندگاری این محصولات در شرایط کاری مختلفی تحسین برانگیز است.

 

۲. ضخامت ورق فولادی دورستات در مقایسه با ورقه های فولادی معمولی بسیار کمتر است و در عین حال مقاومت و پایداری خارق العاده ای در برابر شرایط مختلف و بسیار سخت دارد. همین عامل باعث شده تا بکارگیری این ورقه ها، ضمن تضمین مقاومت و ماندگاری بالا، وزن نهایی محصولات نهایی را کاهش دهد.

 

۳. ورقه های دورستات سختی خارق العاده ای دارند و این میزان سختی از طریق دو روش مختلف به دست می آید که به ترتیب تأثیر مثبت بیشتری دارند. این روش ها شامل سخت کاری مستقیم یا Direct Hardening و کوئنچینگ معمولی (Conventional Quenching) می باشد. در روش سخت کاری مستقیم، درجه سختی افزایش پیدا کرده و ورقه ورقه شدن فولاد به شدت کاهش می یابد.

 

۴. شکل پذیری سرد ورق دورستات بسیار عالی بوده و نوع شیوه سخت کاری هم تأثیری ندارد. چنین ویژگی نتیجه ساختارهای ریز دانه و همگن و همچنین با درجه خلوص بالای بافت آن به دست آمده است. این ورقه ها توانسته اند تحسین صنایع مختلف را برانگیزند.

 

۵. گریدهای مختلف ورق دورستات از طریق استراتژی های آلیاژسازی به کمک کربن معادل بهینه شده یا Optimized Carbon Equivalents (OCE) به دست می آیند که جوش پذیری فوق العاده مناسب آنها را تضمین می کند. همین ویژگی باعث شده تا برای جوشکاری ورقه های نازک دورستات، نیازی به پیش گرمادهی نباشد.

 

۶. صافی بی نظیر ورق دورستات ویژگی مهم بعدی است که از طریق فرایندهای نورد بسیار دقیق و همچنین واحدهای تسطیح سازی یا هم سطح سازی پیشرفته و مدرن به دست می آید. همین ویژگی باعث شده تا در طی فرایندهای برش و دستیابی به دقت ابعادی بالا برای ساخت قطعات و تجهیزات مختلف، مزیت بسیار مهمی نسبت به سایر ورقه های فولادی ضد سایش محسوب شود.

 

۷. تمیزی سطح آخرین ویژگی بسیار مهم ورق دورستات می باشد که به لطف فرایندهای نورد گرم پیشرفته این کارخانه اتریشی است. لایه محافظ طبیعی که روی این ورقه های فولادی تشکیل می شود، یک لایه محافظ در برابر خوردگی است که در طی حمل و نقل جلوی آسیب دیدگی را می گیرد و حتی می توان آن را از طریق فرایند سندبلاستینگ هم خیلی راحت حذف کرد.

فولاد دورستات

قیمت ورق دورستات

شرکت فولاد اصفهان به عنوان معتبرترین شرکت داخلی در زمینه تولید و عرضه انواع ورقه های فولادی ضد سایش در کشور اقدام به عرضه و فروش ورق دورستات نموده است. همانطور که متوجه شدید کیفیت ساخت این ورقه ها و درجه سختی آنها طبق ادعای شرکت اتریشی سازنده به الماس تشبیه شده است که حقیقتا ادعای آنها قابل اثبات می باشد.

 

قیمت ورق دورستات عمدتا تحت تأثیر درجه سختی برینل می باشد که طبیعتا درجه سختی بالاتر قیمت آنها را افزایش خواهد داد. البته عوامل دیگری هم نظیر میزان تقاضای بازار، نوسانات ارز، حجم سفارش و سایر موارد نیز بر روی قیمت نهایی تأثیرگذار هستند.

برای اطلاع از قیمت نهایی می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان نیز بهره مند گردید.

منابع:

تحقیقات شخصی

voestalpine.com

سؤالات متداول

۱- ورق دورستات چیست؟

ورق دورستات (Durostat) از انواع ورق فولادی ضد سایش می باشد که توسط شرکت اتریشی وستالپاین تولید می شوند.

۲- ورق دورستات چه کاربردهایی دارد؟

در صنایع مختلف و در ساخت ماشین آلات و ابزارآلات گوناگون می توان از این ورقه ها استفاده نمود.

۳- سختی ورق دورستات از چه روش هایی به دست می آید؟

از طریق دو روش کوئنچینگ مستقیم یا سخت کاری مستقیم که روش دوم ارجحیت بیشتری دارد.

۴- چطور از اصالت ورق دورستات مطمئن باشیم؟

پس از خرید گواهینامه یا Certificate معتبر داده می شود.

ایمیل

info@fooladesfahan.com

با ما در تماس باشید

031-32502621

031-32503803

09131005042

انبار شاهپور جدید

استان اصفهان، اصفهان، خیابان امام خمینی، خیابان شهید زرین، روبروی سنگ شهریار، سوله سفید رنگ

دفتر مرکزی

اصفهان، خیابان پروین، روبروی پارک کوهسار، مجتمع برنا5، طبقه اول، واحد 2